باز نشستگان و ورزش
باز نشستگان و ورزش

ورزش هایی که سالمندان باید انجام دهند

یکی از مهمترین تغییراتی که در سالمندی اتفاق می‌افتد کاهش ذخایر ارگان‌های مختلف بدن است. اما نگران نباشید، یک فرد سالمند می‌تواند ذخایر ارگان‌های بدنش را حفظ و حتی تقویت کند.

می‌پرسید از چه طریق؟ جوابش ساده‌ است. از طریق ورزش کردن. ورزش باعث می‌شود ارگان‌های مختلف بدن، ذخایر خود را به خوبی تقویت کنند و عملکردشان به درستی انجام شود.

فواید ورزش کردن برای سالمندان

ورزش کردن برای همه سنین فواید زیادی دارد اما در مورد سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه، به چند مورد از این فواید اشاره می‌کنیم.

  • کنترل راحت‌تر بیماری‌ها: ورزش منظم در سالمندان باعث می‌شود آنها بهتر بتوانند بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت و چربی خون خود را کنترل کنند. همچنین، سالمندانی که ورزش می‌کنند کمتر احتمال دارد که زمین بخورند و استخوان‌هایشان بشکند.
  • کاهش نیاز به مراقبت: نتایج تحقیقی که روی 400 نفر انجام گرفت نشان داد سالمندانی که حداقل روزانه 10 دقیقه ورزش می‌کنند نسبت به هم‌سن و سالان خود که هیچ تحرکی ندارند از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار هستند. همین، مساله باعث می‌شود نیاز آنها به مراقبت دیگران کمتر باشد و به اصطلاح روی پای خودشان بایستند.
  • بهبود دردها: یکی از فواید بسیار مهمی که ورزش کردن برای سالمندان دارد، بهبود دردهای عضلانی و اسکلتی آنهاست. به گفته محققان، ورزش کردن باعث می‌شود دردهای شانه، کمر و زانو بهبود پیدا کند.
  • بهتر شدن روحیه و احساس رضایت: به گفته متخصصان، ورزش کردن درست مثل داروی ضد افسردگی عمل می‌کند و می‌تواند روحیه آدم‌ها و به ویژه سالمندان را به شکل قابل توجهی بهتر کند. دلیل این مساله هم این است که ورزش باعث می‌شود خون راحت‌تر به مغز و سایر اندام‌های بدن جریان پیدا کند.
  • بهبود روابط اجتماعی: ورزش کردن در باشگاه یا پارک محله و هر جایی که محل اجتماع هم سن و سال‌هاست، باعث می‌شود روابط اجتماعی سالمند افزایش پیدا کند. این مساله پیامدهای منفی تنهایی را به شدت کاهش می‌دهد.

شدت ورزش را کم و ایمنی آن را بیشتر کنید

افراد سالمند بیشتر از جوانان مستعد آسیب دیدن در حین ورزش هستند و در صورت آسیب دیدن، به سرعت و به همان اندازه که در جوانی ریکاوری می‌شدند، بهبود پیدا نمی‌کنند. پس باید شدت ورزش را کم کنند و نکات ایمنی را در حین انجام ورزش رعایت نمایند.  

ورزش‌های مناسب برای سالمندان

در ادامه، چند حرکت ورزشی سبک را به شما معرفی می‌کنیم.

1. پیاده‌روی

پیاده‌روی نه تنها وضعیت جسمی شما را بهتر می‌کند بلکه باعث جلوگیری از افسردگی و منزوی شدن شما می‌شود.

برای پیاده‌روی حتما باید یک کفش راحت بپوشید و لباس مناسب فصل را به تن داشته باشید. ابتدا پیاده‌روی خود را با سرعت کم شروع کنید سپس سرعت خود را افزایش دهید. همچنین، موقع پیاده‌روی سرتان را بالا نگه دارید و گام‌هایتان را هم بلند برندارید.

2. شنا

شنا کردن باعث تقویت عضلات، بهبود عملکرد سیستم تنفسی و سیستم گردش خون و تقویت استخوان‌ها می‌شود. همچنین، شنا تعادل فرد سالمند را بیشتر می‌کند و احتمال زمین خوردن او را کاهش می‌دهد. البته، سعی کنید همیشه از استخرهای کم عمق استفاده کنید.

3. نرمش‌های سبک و درجا

این نرمش‌ها باعث طبیعی شدن فشار خون و ایجاد تعادل در سیستم عصبی می‌شوند. همچنین، از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی و عصبی جلوگیری می‌کنند.

نکته مهمی که در انجام این حرکات باید به یاد داشته باشید این است که از محدودیت‌های بدنی خود در انجام حرکات آگاه باشید تا دچار آسیب نشوید.

4. ایروبیک

انجام تمرینات ورزشی ایروبیک نه تنها به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند بلکه در تقویت توان مغزی افراد سالمند نیز تأثیرات مطلوبی دارد. نتایج تحقیقات دانشمندان هلندی نشان داد انجام این تمرینات در افراد بالاتر از 55 سال تأثیرات مثبتی روی تقویت حافظه، تمرکز و سایر توانایی‌های ذهنی آنها می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.